Informatie over de bescherming van klokkenluiders bij Robert Half

De Whistleblower Protection Act (Wet op de Bescherming van Klokkenluiders) verplicht bedrijven om mensen te beschermen die mogelijk wangedrag of geconstateerde overtredingen met betrekking tot de Onderneming melden. Er bestaan ook bindende, uniforme normen over hoe klokkenluiders klachten moeten kunnen melden en hoe ze vervolgens beschermd kunnen worden, bijvoorbeeld tegen discriminatie.

Alleen al daarom is het bijzonder belangrijk dat Robert Half altijd handelt in overeenstemming met de toepasselijke wetgeving, eventuele overtredingen voorkomt of onmiddellijk verhelpt en klokkenluiders het nodige gevoel van veiligheid geeft om te kunnen rapporteren zonder bang te hoeven zijn voor intimidatie of benadeling.

Ten slotte heeft Robert Half zijn klokkenluidersregeling zo ontworpen dat je je zorgen kan uiten over wangedrag of grieven binnen de Onderneming zonder angst voor pesterijen, discriminatie, benadeling of ontslag. Je moet ook worden aangemoedigd en in staat worden gesteld om ernstige problemen zo snel mogelijk te melden, zodat ze naar behoren kunnen worden onderzocht in overeenstemming met de toepasselijke wetgeving.

Als je je zorgen maakt of weet dat er sprake is van wangedrag of overtredingen in verband met de activiteiten van Robert Half, vragen we jou om ons dat op één van de volgende manieren te laten weten:

Klokkenluidersregeling voor de dochterondernemingen (Protiviti en Robert Half) van Robert Half Inc. in België, Nederland, Frankrijk, Duitsland en Italië (de "Klokkenluidersregeling" of "de regeling")

1. Over deze regeling

1.1 Robert Half Inc. ("Robert Half") en haar dochterondernemingen (Robert Half en Protiviti), waaronder uw werkgever ("Bedrijf"), hebben een Code of Business Conduct and Ethics ("Code") geïmplementeerd die hun inzet voor ethiek en integriteit weerspiegelt. De Code stelt verwachtingen voor het handhaven van ethische normen. Als je vragen hebt over de Code of denkt dat er een overtreding van de Code heeft plaatsgevonden, moet je opheldering vragen aan je plaatselijk manager of personeelsfunctionaris, of een dergelijke vermoedelijke overtreding melden. Robert Half moedigt iedereen die oprechte zorgen heeft over een vermeende schending in de organisatie (bijv. onethisch gedrag, vormen van wangedrag, illegale handelingen, niet-naleving van wettelijke vereisten, boekhoudkundige onregelmatigheden of schendingen van het bedrijfsbeleid) aan om deze zorgen in een vroeg stadium te melden via het interne (wereldwijde of lokale) meldingskanaal van het bedrijf. Wereldwijd rapportagekanaal betekent het indienen van een rapport via het rapportagekanaal waarin het rapport - ongeacht je werkrelatie met een specifieke lokale entiteit - voor het eerst wordt ontvangen door Robert Half Inc, het moederbedrijf in de VS. Lokaal rapportagekanaal moet worden opgevat als de mogelijkheid om een rapport op zo'n manier in te dienen dat het direct wordt ontvangen door de lokale entiteit waarmee je een werkrelatie hebt of die je hebt geselecteerd als ontvanger van je rapport.

1.2 Een schending is een gebeurtenis, incident, situatie, handeling of nalatigheid waarvan wordt aangenomen dat deze een schending vormt van het bedrijfsbeleid of de bedrijfsprocedure of toepasselijke wet- of regelgeving, met betrekking tot de aandachtsgebieden die in deze regeling of de toepasselijke wetgeving worden genoemd (Schending of Schendingen).

1.3 U wordt aangemoedigd om alle zorgen of informatie met betrekking tot inbreuken te delen, met inbegrip van redelijke vermoedens van daadwerkelijke of potentiële inbreuken, ongeacht of deze plaatsvinden binnen het Bedrijf of worden gepleegd door een entiteit of een persoon die namens het Bedrijf optreedt, evenals alle pogingen of vermoede pogingen om een inbreuk te verbergen.

1.4 Het Bedrijf streeft naar een werkomgeving die bevorderlijk is voor open communicatie over de zakelijke praktijken van het Bedrijf. We zetten ons ervoor in dat iedereen die een werkelijke of mogelijke schending meldt via de meldingskanalen die in deze regeling zijn uiteengezet, wordt beschermd tegen onwettige represailles en discriminatie als hij of zij een melding doet en redelijke gronden heeft om aan te nemen dat de informatie in de melding waar is. Het Bedrijf neemt alle meldingen van daadwerkelijke of potentiële Schendingen serieus en zet zich ervoor in dat gemelde Schendingen discreet en effectief worden aangepakt binnen het Bedrijf om de juiste handelwijze te bepalen in overeenstemming met het beleid van het Bedrijf en alle toepasselijke wetten, inclusief maar niet beperkt tot de bepalingen van de Europese Richtlijn van 23 oktober 2019 betreffende de bescherming van personen die schendingen van het recht van de Unie melden (2019/1937).

1.5 Ter bevordering van de voorgaande toezeggingen:

  • (a) biedt deze regeling richtlijnen voor het ontvangen, bewaren en behandelen van mondelinge of schriftelijke meldingen van werkelijke of vermoedelijke Schendingen die het Bedrijf ontvangt;
  • (b) biedt deze regeling richtlijnen over hoe informatie over een werkelijke of vermoedelijke Schending op vertrouwelijke en, indien van toepassing, anonieme wijze kan worden gemeld; en
  • (c) maakt deze regeling duidelijk dat het bedrijf van plan is om disciplinaire maatregelen te nemen tegen of het dienstverband te beëindigen van personen van wie is vastgesteld dat ze zich schuldig hebben gemaakt aan vergeldingsgedrag.

1.6 Het Bedrijf zal ervoor zorgen dat alle personen die binnen het toepassingsgebied vallen een exemplaar van deze regeling kunnen inzien in een voor hen toegankelijk bestandstype.

2. Bereik

Deze regeling is van toepassing op de Protiviti en Robert Half dochterondernemingen van Robert Half Inc. in België, Nederland, Frankrijk, Duitsland en Italië en op de volgende personen die informatie verkrijgen over een te melden Schending in een werkgerelateerde context:

2.1 werknemers met vaste of tijdelijke contracten;

2.2 aannemers;

2.3 onderaannemers;

2.4 vrijwilligers;

2.5 betaalde of onbetaalde stagiairs;

2.6 uitzendkrachten;

2.7 zelfstandigen;

2.8 aandeelhouders;

2.9 leden van de bestuurs-, leidinggevende en toezichthoudende organen van het Bedrijf (inclusief niet-leidinggevende leden);

2.10 iedereen die werkt onder toezicht en leiding van een zelfstandige en leveranciers;

2.11 iedereen in een van de bovenstaande categorieën wiens werkrelatie met het Bedrijf nog moet beginnen of is beëindigd.

Gebieden die onder de regeling vallen:

2.12 Deze regeling is bedoeld voor het melden van een werkelijke of vermoede Schending met betrekking tot de volgende gebieden:

  • (a) overheidsopdrachten;
  • (b) financiële diensten, producten en markten;
  • (c) het voorkomen van het witwassen van geld;
  • (d) het voorkomen van terrorismefinanciering;
  • (e) productveiligheid en -conformiteit;
  • (f) transportveiligheid;
  • (g) bescherming van het milieu;
  • (h) stralingsbescherming en nucleaire veiligheid;
  • (i) voedsel- en voederveiligheid;
  • (j) gezondheid en welzijn van dieren;
  • (k) volksgezondheid;
  • (l) consumentenbescherming;
  • (m) bescherming van de persoonlijke levenssfeer en persoonsgegevens;
  • (n) beveiliging van netwerk- en informatiesystemen;
  • (o) Schendingen die de financiële belangen van de EU schaden;
  • (p) Schendingen met betrekking tot de interne markt van de EU, inclusief Schendingen van:
    • (i) mededingings- en staatssteunregels;
    • (ii) regels voor vennootschapsbelasting, inclusief belastingregelingen;

2.13 Je wordt aangemoedigd om elke Schending te melden waarvan je redelijkerwijs denkt dat deze onwettig is.

2.14 Je melding kan betrekking hebben op elke Schending waar ook ter wereld; het is niet beperkt tot zaken die alleen ontstaan in het land waar je werkt.

3. Bescherming tegen benadeling

3.1 Het Bedrijf is zich ervan bewust dat het moeilijk kan zijn om te besluiten een zorg uit te spreken, niet in de laatste plaats omdat men bang kan zijn voor represailles van degenen die mogelijk betrokken zijn bij de Schending (bijv. degenen die de Schending hebben begaan, enz.). Het Bedrijf zal geen represailles tolereren tegen personen die een probleem melden wanneer zij redelijke gronden hebben om aan te nemen dat de informatie in de melding waar is op het moment van de melding, zelfs als blijkt dat er geen basis is om te concluderen dat er een Schending heeft plaatsgevonden of waarschijnlijk zal plaatsvinden.

3.2 De bescherming tegen benadeling is, indien relevant, ook van toepassing op:

  • (a) degene die een melder bijstaat;
  • (b) derden die met de melders verbonden zijn en die het slachtoffer zouden kunnen worden van represailles in een werkgerelateerde context; zoals collega's of familieleden van de melders; en
  • (c) rechtspersonen waarvan de rapporterende persoon eigenaar is, voor werkt of op een andere manier mee verbonden is in een werkgerelateerde context.

3.3 Het Bedrijf zal passende maatregelen nemen om alle betrokken personen te beschermen, waaronder het nemen van de nodige maatregelen, die disciplinaire maatregelen of ontslag kunnen omvatten, tegen iedereen die een vorm van benadeling nastreeft of daarmee heeft gedreigd.

4. Valse beschuldigingen

Net zoals het Bedrijf diegenen zal beschermen die zorgen uiten als ze redelijke gronden hebben om aan te nemen dat de informatie in de melding waar is op het moment van de melding, zal het bedrijf ook diegenen beschermen die beschuldigd worden van een overtreding in een melding die vals is. Het Bedrijf zal de nodige maatregelen nemen tegen personen die opzettelijk onjuiste informatie melden, waaronder, maar niet beperkt tot, disciplinaire maatregelen of ontslag.

5. Een zorg uiten

5.1 Algemene principes

  • (a) Het Bedrijf moedigt individuen aan om een zaak te melden als het slechts een zorg is, zolang ze redelijke gronden hebben om aan te nemen dat de informatie in de melding waar is, in plaats van te wachten op bewijs of de zaak zelf te onderzoeken. Eerder vroeger dan later handelen kan verdere potentiële schade voorkomen. Meldingen worden vertrouwelijk behandeld.
  • (b) Het Bedrijf moedigt mensen aan om vragen te stellen en problemen te bespreken met hun leidinggevende, die vaak een uitstekende hulp kan zijn. Het Bedrijf erkent echter dat je je niet altijd op je gemak voelt om zorgen te uiten aan een leidinggevende en daarom kun je alle zorgen melden via de interne (wereldwijde of lokale) meldingskanalen, zoals beschreven in deze regeling of een landspecifiek schema bij deze regeling.
  • (c) Meldingen kunnen anoniem worden gedaan, maar mensen worden aangemoedigd om hun naam bij hun melding te zetten. Zorgen die anoniem worden geuit zijn minder krachtig en zijn vaak moeilijker om effectief aan te pakken, maar zullen desalniettemin door het Bedrijf zo goed mogelijk worden overwogen en behandeld.

5.2 Wereldwijde interne rapportage

  • (a) Het meldkanaal van het Bedrijf voor klokkenluidersmeldingen wordt extern beheerd door OneTrust (voorheen Convercent), dat is aangewezen om deze functie uit te voeren.
  • (b) Je kunt je rapport mondeling of schriftelijk indienen:
    • (i) voor een mondelinge melding kun je contact opnemen met de OneTrust (voorheen Convercent) hulplijn (telefoonnummers staan vermeld in de landspecifieke schema's)
    • (ii) Om een schriftelijke melding te doen, kun je toegang krijgen tot de OneTrust (voorheen Convercent) Web Portal via www.RobertHalfEthicsLine.com of een e-mail sturen naar de General Counsel of de Corporate Compliance Officer van het Bedrijf. Als je ervoor kiest om een mondeling verslag te maken, zal er een volledig en nauwkeurig transcript van het gesprek worden opgesteld. Je krijgt de gelegenheid om het schriftelijke transcript van het gesprek te controleren, te corrigeren en ervoor te zorgen dat het klopt.
  • (c) Alle meldingen van werkelijke of vermoedelijke Schendingen moeten feitelijk zijn en zoveel mogelijk informatie bevatten. Alle gerapporteerde informatie, inclusief informatie over de identiteit van de melder, wordt vertrouwelijk behandeld met inachtneming van de toepasselijke wet- en regelgeving.
  • (d) Het kan echter onmogelijk zijn om een ontvangstbevestiging te sturen als de persoon niet instemt met het gebruik van elektronisch berichtenverkeer of geen contactgegevens verstrekt.
  • (e) De Corporate Compliance Officer is aangewezen om uit te voeren en zal verantwoordelijk zijn voor:
    • (i) met je blijven communiceren, inclusief het vragen om meer informatie over het rapport, indien nodig;
    • (ii) ervoor zorgen dat je rapport zorgvuldig wordt opgevolgd/onderzocht om de juistheid van de beschuldigingen in het rapport te beoordelen;
    • (iii) ervoor zorgen dat er een beslissing wordt genomen over de actie die nodig is om de gemelde overtreding aan te pakken of besluiten om de procedure af te sluiten;
    • (iv) het geven van feedback aan u over uw melding, inclusief informatie over de geplande of genomen actie als vervolg op de melding en de redenen voor een dergelijke vervolgactie. feedback wordt gegeven binnen een redelijke termijn van maximaal drie maanden vanaf de bevestiging van ontvangst van je rapport.
  • (f) Het Bedrijf verwacht dat je het beste je zorgen intern kunt aankaarten bij een leidinggevende. Als je echter het gevoel hebt dat je je zorgen niet op deze manier kunt uiten, kun je overwegen om het wereldwijde interne meldkanaal te gebruiken of het meldkanaal van de lokale entiteit waarmee je een werkrelatie hebt. Details over de lokale interne rapportagekanalen, de procedures en de mensen of afdelingen die verantwoordelijk zijn voor de uitvoering ervan, zijn te vinden in de land- en juridische entiteitspecifieke bijlagen bij deze regeling.

5.3 Werkingsprincipes voor het onderzoeken van klachten

  • (a) Een onderzoek om alle relevante feiten vast te stellen zal zo zorgvuldig en snel mogelijk worden uitgevoerd.
  • (b) Je melding via het wereldwijde interne meldingskanaal zal worden onderzocht door de Corporate Compliance Officer met de hulp van personeel, consultants of auditkantoren van Robert Half (VS), indien van toepassing.
  • (c) In sommige gevallen kan het nodig zijn om de zaak voor verder onderzoek door te verwijzen naar een externe instantie, zoals de politie.
  • (d) Aan het einde van het onderzoek zal de onderzoeker al het bewijsmateriaal analyseren en op basis van de waarschijnlijkheidsafweging tot vaststellingen komen over de vraag of er een Schending heeft plaatsgevonden of waarschijnlijk zal plaatsvinden.

5.4 Administratie bijhouden en beheren

  • (a) Wanneer een persoon een interne (wereldwijde of lokale) melding doet, verwerkt het Bedrijf alle verzamelde persoonlijke gegevens in overeenstemming met de toepasselijke wet- en regelgeving en in overeenstemming met haar Gegevensbeschermingsbeleid, dat beschikbaar is op de websites van Robert Half. De gegevens die worden verzameld vanaf het moment dat een persoon een melding doet, worden veilig bewaard en alleen toegankelijk gemaakt voor, en bekendgemaakt aan, bevoegde personen en alleen ten behoeve van de behandeling van de melding.
  • (b) Persoonsgegevens die door het Bedrijf worden verzameld naar aanleiding van een melding in het kader van deze regeling, worden opgenomen in een database die wordt beheerd door Robert Half Inc. ten behoeve van de verwerking van de melding en het uitvoeren van eventueel vereist onderzoek. Het kan ook voorkomen dat het Bedrijf persoonlijke gegevens moet delen met andere bedrijven/dochterondernemingen binnen de Robert Half groep, externe onderzoeksinstanties, juridische adviseurs en/of lokale autoriteiten. Dergelijke derde partijen kunnen gevestigd zijn in gebieden buiten de EU, zoals de Verenigde Staten van Amerika, die niet hetzelfde niveau van bescherming van de privacy van gegevens bieden als de EU. Niettemin, als gegevensoverdracht buiten de EU nodig is, zal het Bedrijf passende maatregelen nemen om de gegevens te beschermen in overeenstemming met de lokale regelgeving.
  • (c) Persoonsgegevens die niet relevant zijn voor de behandeling van een specifieke melding worden niet verzameld of, als ze per ongeluk zijn verzameld, zonder onnodige vertraging verwijderd.
  • (d) Het Bedrijf erkent dat het belangrijk is, en in ieders belang, om schriftelijke verslagen bij te houden tijdens het proces van het uiten van bezorgdheid. Gegevens worden niet langer bewaard dan nodig is en op een manier die in verhouding staat tot de verplichtingen van het Bedrijf op het gebied van gegevensprivacy en het bijhouden van gegevens. Gegevens die worden bewaard en vertrouwelijk worden behandeld, zijn onder andere:
    • (i) de aard van de geuite bezorgdheid;
    • (ii) een kopie van elke schriftelijke kennisgeving waarin de aard van de bezorgdheid wordt uiteengezet;
    • (iii) belangrijke documenten/bewijsstukken;
    • (iv) de onderzoeksdocumenten;
    • (v) het rapport van de onderzoeker;
    • (vi) elke schriftelijke reactie van het Bedrijf, met inbegrip van de genomen maatregelen en de redenen voor de genomen maatregelen; en
    • (vii) notulen van vergaderingen.
  • (e) Als een persoon een vergadering aanvraagt voor rapportagedoeleinden, zal het Bedrijf ervoor zorgen, met toestemming van de persoon, dat er volledige en nauwkeurige verslagen worden bijgehouden van de vergadering:
    • (i) door het gesprek op te nemen; of
    • (ii) door middel van nauwkeurige notulen van de vergadering, opgesteld door het personeelslid dat verantwoordelijk is voor de behandeling van het verslag. De rapporterende persoon krijgt de gelegenheid om de notulen van de vergadering te controleren, te corrigeren en goed te keuren door ze te ondertekenen.

5.5 Verplichting om mee te werken en relevant bewijs te bewaren

Van tijd tot tijd kan de persoon die de klacht heeft ingediend worden gevraagd om documenten te verstrekken of te bewaren die verband houden met een onderzoek of kan hij worden gevraagd om deel te nemen aan een onderzoeksinterview. Alle personen op wie deze regeling van toepassing is, zijn verplicht mee te werken aan bedrijfsonderzoeken door tijdig waarheidsgetrouwe verslagen en relevante documenten te verstrekken in antwoord op interviews, vragen en verzoeken om informatie. De vernietiging van documenten of ander bewijsmateriaal met betrekking tot een onderzoek is verboden. Tegen iedereen die niet meewerkt of op een andere manier een onderzoek belemmert, verhindert of op ongepaste wijze beïnvloedt, of dit probeert, kunnen disciplinaire maatregelen worden genomen, tot mogelijk beëindiging van het dienstverband, in overeenstemming met het toepasselijke bedrijfsbeleid.

5.6 Externe meldroute

  • (a) Deze regeling biedt personen de mogelijkheid en bescherming die nodig is om intern zorgen te uiten via een centrale (wereldwijde of lokale) meldingsprocedure en het bedrijf is van mening dat de hierin beschreven processen de meest effectieve processen zijn voor het afhandelen van meldingen van een Schending op een manier die de belangen van zowel het Bedrijf als de persoon die een melding doet het beste dient. Als je echter het gevoel hebt dat je je zorgen niet op deze manier kunt uiten en redelijkerwijs gelooft dat de informatie die je wilt melden waar is, kun je overwegen om de zaak te melden bij een bevoegde externe autoriteit.
  • (b) Met betrekking tot het Bedrijf zijn meer details over de opties voor externe verslaglegging te vinden in de landspecifieke informatie die bij deze regeling is gevoegd.

6. Vertrouwelijkheid

De interne rapportageprocessen van het Bedrijf (wereldwijd en lokaal) zijn veilig en vertrouwelijk, wat betekent dat:

6.1 onbevoegde medewerkers geen toegang hebben tot de informatie die erin is opgeslagen;

6.2 de identiteit van een persoon die een melding doet, samen met alle andere informatie waaruit zijn identiteit direct of indirect kan worden afgeleid, vertrouwelijk wordt behandeld en wordt beschermd en zonder toestemming van de persoon niet wordt bekendgemaakt aan andere personen dan bevoegde personen binnen het Bedrijf of hun vertegenwoordigers die bevoegd zijn om een melding te ontvangen of op te volgen;

6.3 Bij wijze van uitzondering en behoudens passende waarborgen krachtens de toepasselijke regelgeving van de Europese Unie en de nationale voorschriften, kan de identiteit van een melder en alle andere informatie waaruit zijn identiteit kan worden afgeleid, worden bekendgemaakt indien dit noodzakelijk is in het kader van een onderzoek door een nationale autoriteit of in het kader van gerechtelijke procedures;

6.4 wanneer een persoon in een rapport wordt genoemd als een persoon aan wie een Schending wordt toegeschreven of met wie iemand die een Schending heeft begaan in verband wordt gebracht, zal het bedrijf ervoor zorgen dat de identiteit van de persoon vertrouwelijk blijft en wordt beschermd zolang het onderzoek naar aanleiding van de melding loopt en zal het Bedrijf ervoor zorgen dat de persoon eerlijk wordt behandeld, inclusief het vermoeden van onschuld en het recht om te worden gehoord.

7. Monitoren en beoordelen

De Corporate Compliance Officer is verantwoordelijk voor het controleren van de effectiviteit van deze regeling en voor het nemen van corrigerende maatregelen wanneer blijkt dat deze regeling en de procedures het algemene doel van het bedrijf niet bereiken.

8. Contractuele status

Deze regeling maakt geen deel uit van het contract van een medewerker met het Bedrijf, maar het Bedrijf verwacht wel dat de principes en procedures worden nageleefd door alle personen binnen het toepassingsgebied. Het Bedrijf behoudt zich het recht voor om de inhoud van deze regeling indien nodig van tijd tot tijd te wijzigen.

9. Geen afstand van rechten

Van de rechten van personen om kwesties onder deze regeling te melden kan geen afstand worden gedaan of deze rechten kunnen niet worden beperkt door een overeenkomst, beleid, vorm of arbeidsvoorwaarde en het Bedrijf zal nooit een dergelijke afstand of beperking van rechten door een persoon eisen.

10. Periodieke herziening van procedures

De Corporate Compliance Officer zal de hierboven beschreven procedures evalueren en periodiek overwegen om deze procedures te wijzigen.

11. Bijlagen

Landspecifieke regels met betrekking tot België, Frankrijk, Duitsland, Italië en Nederland worden uiteengezet in de schema's.

Schedule Landenspecifieke regels voor Nederland

Het doel van dit schema is om een overzicht te geven van (i) de modaliteiten van het lokale interne meldkanaal in Nederland, (ii) de externe meldmogelijkheden in Nederland, en (ii) eventuele afwijkingen die de Nederlandse Wet bescherming klokkenluiders heeft gemaakt van de bepalingen van de Europese Richtlijn van 23 oktober 2019 inzake de bescherming van personen die schendingen of gevaar voor schendingen van het recht van de Unie melden (2019/1937).

1. Over dit beleid

Onder de Nederlandse wetgeving zijn schendingen handelingen of nalatigheden die onrechtmatig zijn en betrekking hebben op de aandachtsgebieden genoemd in (i) artikel 2.12 van deze regeling, (ii) de handelingen genoemd in artikel 2.14 en 2.15 van deze regeling, of (iii) handelingen die betrekking hebben op de veiligheid van het vervoer.

2. Bereik

2.1 Naast de reikwijdte zoals genoemd in artikel 2.12 hierboven, onder Nederlandse wetgeving:

Betreft een handeling of nalatigheid waarbij het openbaar belang in het geding is, tevens:

  • (a) een overtreding of risico op overtreding van een wettelijke bepaling of interne regels die een concrete verplichting vormen en die door het Bedrijf zijn aangenomen krachtens een wettelijke bepaling, of
  • (b) een gevaar voor de volksgezondheid, voor de veiligheid van personen, voor schade aan het milieu of voor het goed functioneren van de openbare dienst of een onderneming als gevolg van onjuist handelen of nalaten.

Het algemeen belang is in elk geval in het geding als het handelen of nalaten niet louter persoonlijke belangen raakt en er sprake is van een patroon of structureel karakter of het handelen of nalaten ernstig of omvangrijk is.

 

3. Lokaal intern rapportagekanaal

3.1 Zoals aangegeven in deze regeling, verwacht het Bedrijf dat je het beste je zorgen intern aan je leidinggevende kunt melden. Als je echter het gevoel hebt dat je je zorgen niet op deze manier kunt uiten, kun je overwegen om gebruik te maken van het wereldwijde meldkanaal of het eigen interne meldkanaal van de lokale entiteit waarmee je een werkrelatie hebt.

3.2 In Nederland en met betrekking tot Robert Half Nederland B.V., Robert Half International B.V. en Protiviti B.V. kunnen alle meldingen worden gedaan via het volgende interne meldingskanaal van de lokale juridische entiteit:

  • (a) het lokale interne meldpunt van het Bedrijf voor klokkenluidersmeldingen wordt extern beheerd door OneTrust (voorheen Convercent), dat is aangewezen om deze functie uit te voeren.
  • (b) je kunt je melding mondeling, schriftelijk of persoonlijk doen:
    • (i) voor een mondelinge melding kun je contact opnemen met de OneTrust (voorheen Convercent) hulplijn via 0800-023-4122
    • (ii) Om een schriftelijke melding te maken kun je naar de OneTrust (voorheen Convercent) Web Portal gaan via www.RobertHalfEthicsLine.com of een e-mail sturen naar de lokale Complaint Manager via [email protected]; Als je ervoor kiest om een mondeling verslag te maken, krijg je de gelegenheid om het schriftelijke transcript van het gesprek te controleren, te corrigeren en ervoor te zorgen dat het klopt;
  • (c) alle meldingen van werkelijke of vermoedelijke Schendingen moeten feitelijk zijn en zoveel mogelijk informatie bevatten. alle gerapporteerde informatie, inclusief informatie over de identiteit van de melder, wordt vertrouwelijk behandeld met inachtneming van de toepasselijke wet- en regelgeving;
  • (d) je ontvangt een ontvangstbevestiging van je melding binnen zeven dagen nadat je melding is gedaan;
  • (e) de lokale klachtenmanager is aangewezen om uit te voeren en zal verantwoordelijk zijn voor:
    • (i) met je blijven communiceren, inclusief het vragen om meer informatie over het rapport, indien nodig;
    • (ii) het geven van feedback over jouw melding, inclusief informatie over de geplande of genomen actie als vervolg op de melding en de redenen voor een dergelijke vervolgactie. feedback wordt gegeven binnen een redelijke termijn van maximaal drie maanden vanaf de bevestiging van ontvangst van je rapport.

3.3 Alle artikelen van de Klokkenluidersregeling die niet zijn gewijzigd door deze bijlage en met uitzondering van artikel 5.2 en 5.3(b) van de regeling, zijn van toepassing onverminderd het lokale interne meldkanaal.

4. Extern rapportagekanaal

4.1 Externe meldroute

Zoals aangegeven in de regeling kun je, als je van mening bent dat je je zorgen niet via het interne (wereldwijde of lokale) meldkanaal kunt uiten en je redelijkerwijs gelooft dat de informatie die je wilt melden waar is, overwegen om de zaak aan een bevoegde externe autoriteit te melden. In Nederland kun je een externe melding doen bij de bevoegde autoriteiten zoals aangewezen door de Nederlandse wetgever.

4.2 De autoriteiten die bevoegd zijn om een extern rapport te ontvangen

De autoriteiten die verantwoordelijk zijn voor het ontvangen van meldingen, het rapporteren van feedback en het geven van follow-up zijn de volgende:

  • (i) De Autoriteit Consument & Markt;
  • (ii) De Autoriteit Financiële Markten;
  • (iii) De Autoriteit Persoonsgegevens;
  • (iv) De Nederlandsche Bank N.V.;
  • (v) De Klokkenluidersautoriteit (het Huis);
  • (vi) De Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd;
  • (vii) De Nederlandse Zorgautoriteit;
  • (viii) De Autoriteit Nucleaire Veiligheid en Stralingsbescherming.